Siirry pääsisältöön

Mietteitä muutosten keskeltä

 Lapsista nuorempikin aloittaa syksyllä koulun. Yksi aikakausi päättyy, viimeistä kertaa meidän perheessämme. Pian meillä ei ole ollenkaan enää pieniä päiväkoti-ikäisiä lapsia, vaan kaksi koululaista. Kaikki on samalla niin hienoa ja jännittävää, mutta kuitenkin haikeinta mitä olen koskaan kokenut. Muistan kyllä, kuinka itkin, kun esikoinen aloitti koulun. Samalla meillä oli kuitenkin kotona parin kuukauden ikäinen vauva, ja elämä oli hyvin erilaista kuin nyt.

Jollain tavalla tuntuu siltä, kuin joutuisin nyt päästämään irti. Tiedän, että minua tarvitaan vielä vuosia ja minulla on onneksi lasteni kanssa todella läheinen ja tiivis suhde. Vanhempi lapsistamme on jo yläasteella, joten hänen kanssaan olen onneksi joutunut harjoittelemaan tätä kaikkea. Silti en voi välttää tuntemasta, että yksi vaihe elämässä on nyt lopullisesti ohi. Surullista, haikeaa ja kaunista. Näen muutoksen jo tyttäressäni. Pieniä tekoja ja eleitä, joissa itsenäistyminen ja kasvaminen konkretisoituu. Olen maailman onnellisin, että silti kumpikin lapsista edelleen käpertyy mielellään kainalooni ja kertoo ajatuksista, tunteista ja elämästään.

Yksi suuri itseäni mietityttävä asia on viime aikoina ollut: kuka minä nyt olen? Viimeiset neljätoista vuotta, eli koko aikuiselämäni ajan olen ollut alle kouluikäisen lapsen äiti. Viime vuodet olen sisäistänyt roolini äitinä enemmän, kuin koskaan aiemmin. Työt, koti ja perhe. Viimeistään korona-aika vei kaiken muun elämästä, ja olen kyllä nauttinut tästä rauhallisesta perhe-elämästä suuresti. Nyt joudun etsimään itseäni uudelleen. Tutkiskelemaan elämää uudesta näkökulmasta. Hyväksymään muutokset. Vuosia olen miehelleni sanonut, että lapset ovat pieniä vain kerran ja meillä tulee olemaan aikaa tehdä omia juttujamme, kunhan nuo vähän vielä kasvavat. No, nyt ollaan siinä hetkessä. Enkä juuri nyt haluaisi tehdä muuta, kuin maata tyttäreni kanssa sängyllä luettelemassa eri planeettoja tai miettimässä, mikä eläin mieluiten olisin ja miksi.

Osasin odottaa näitä tunteita, ja otin kaiken irti nuoremman lapsen pikkulapsiajoista. Vaikeista ja raskaistakin päivistä. Tiesin, että tämä hetki tulee enkä halunnut katua mitään. Ja silti, olen yllättynyt nyt kun olen tässä. Missä välissä kaikki tapahtui ja miten aika voi kulua näin nopeasti?

Silti, olen iloinen ja ylpeä kaikesta. Teen edelleen joka päivä kaiken mitä voin, että lapseni pärjäävät elämässä ja ovat onnellisia. Tiedän, että löydän vielä myös oman paikkani ja sisimpäni. Siitähän koko elämässä on kyse. Itsensä etsimisestä, kasvusta ja muutoksista. Yksi aikakausi on ehkä päättymässä, mutta se tarkoittaa vain, että toinen alkaa. Ja senkin saamme muokata ihan itse.



 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tortillat broilerin jauhelihasta

Koska olen syönyt naudan jauhelihasta valmistettua ruokaa kyllästymiseen asti, olen nyt käyttänyt enemmän kanaa ja myös kanan jauhelihaa. Muutama päivä sitten tein itselleni siitä tortillatäytteen. Käytän usein ruokiin sitä, mitä sillä hetkellä kaapista löytyy. Niin tässäkin tapauksessa. Kuvan alla tän herkun ohje. broilerin jauhelihaa tomaattimurskaa/paseerattua tomaattia pakasteherneitä pakastemaissia valkosipulia tuoretta kurkkua tuoretta paprikaa vegaanista valkosipulikastiketta tortillapohjat Koska vehnä aiheuttaa mulle todella pahan ihottuman käsiin, olen syönyt nyt maissista tehtyjä tortillapohjia, joita löytyy ainakin Tescon valmistamana S-ryhmän kaupoista. Olen myös joskus jättänyt jauhelihan kokonaan pois, ja korvannut sen esimerkiksi kukkakaalilla tai parsakaalilla. Todella hyvää myös niin!

Ajatuksia asumisesta pikkukaupungissa

 Mä olen meidän perheestä varmaan se, jolla on kestänyt kaikkein pisimpään tottua pikkukaupungin elämään. Muutimme melkein neljä vuotta sitten Helsingistä omaan lapsuuden kotikaupunkiini. Luulisi siis, että mulle se olisi ollut helpointa.  Muistan elävästi, kun 8-vuotiaana istuin meidän pakettiauton etupenkillä vanhempieni välissä. Muuttokuorma Helsinkiin oli matkassa, ja koska oli lämmin kesäpäivä mulla oli keltainen lyhyt t-paita, joka oli silloin muotia. Oli silti niin kuuma, että hiki valui. Mua pelotti niin paljon, etten tuntenut oikeastaan mitään. Vielä ei ehkä pystynytkään ymmärtämään, kuinka suuri muutos oli edessä. Ja koska sukulaiset asuivat entisellä kotipaikkakunnallamme, palaisimme sinne kesän aikana vielä useita kertoja. Kävisin saaressa vanhojen luokkakavereiden kanssa, ja kulkisin edelleen saman pikkukaupungin katuja jäätelötötterö kädessäni.  Melkein tasan kaksikymmentä vuotta myöhemmin pakkaan oman perheeni kanssa muuttokuormaa. Pari päivää aiemmin olemme viettäneet m

Syksyn uudet kuviot

Niin se vaan on, että usein kun yksi asia menee pieleen, muu seuraa perässä. Meillä hajosi auto pari viikkoa sitten. Samalla kun yritettiin selvittää kuinka pahasta viasta on kyse, meni yksi puhelinkin vaihtoon. Ihan vaan vihjeenä muille: kun korjaat autoa ja lähdet koeajolle, älä jätä puhelinta auton katolle. Ja ei, mä en ole tässä perheessä se joka korjaa autot. Tai jättää puhelimensa auton katolle.. Saman viikon olin myös ollut meidän tyttären kanssa kotona, kun oltiin molemmat flunssassa. Mulla on taipumusta tulla kipeäksi jos stressi käy liian kovaksi, ja niin siinä sitten kävikin että viikonloppua kohden pieni flunssa muuttui kunnon räkätaudiksi ja olo oli sen mukainen. Onneksi mulle sattui siihen kohtaan vapaapäiviä, enkä joutunut olemaan enää uudestaan pois töistä.  No, onneksi tuona samana päivänä sain kuitenkin kuulla jotain hyvääkin. Sain nimittäin kutsun työhaastatteluun. Valmistuin vuosi sitten merkonomiksi, ja tuolloin mulle tarjottiin vuoden määräaikaista sopimusta harjo